Reading and writing academic practices in the phonoaudiology program at the University of Cauca

  • Pilar Mirely Chois-Lenis Universidad del Cauca Departamento de Fonoaudiología
  • Mauren Santacruz-Realpe Universidad del Cauca
Keywords: Practices of reading and writing, academic reading and writing

Abstract

This article presents some results of an investigation aimed to characterize the academic literacy practices that are developed in the Phonoaudiology program at the University of Cauca. In this descriptive study, a sample of 24 students was taken from those in the last semester of the first academic period of 2009, who answered a survey of 26 multiple choice questions. The results indicate that the academic moment for which the students write and read the most is for the courses, who develop these practices primarily to be assessed and predominantly read and write their own lecture notes and the materials prepared by their faculty, to the detriment of scientific articles or papers for publication. It is expected, from these results, to generate reflexion processes and actions that qualify the practices of academic literacy within the program for the benefit of academic and professional performance of their students and graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carlino P. Escribir, leer y aprender en la Universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires, Argentina. 2005. Fondo de cultura Económica.

Pérez M. y Rincón, G. ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad

colombiana? Proyecto registrado en Colciencias. 360-2008.

Sánchez I. ¿Por qué son tan incoherentes los ensayos que escriben los

estudiantes? Tierra Nueva, 1, 87-93 .1990

Carlino P. Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura. ¿Por qué es necesaria la alfabetización académica? En: NARVÁEZ, E y CADENA, S. Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: Caminos posibles. Universidad Autónoma de Occidente. 2008. ISBN 978-958-8122-69-4

Gonzales B, Vega V. Prácticas de lectura y escritura en cinco asignaturas

de diferentes programas de la Universidad Sergio Arboleda. Disponible

en: http://www.usergioarboleda.edu.co/civilizar/civilizar-18/Practicas

de lectura y escritura.. pdf. (Consulta: 17 de octubre del 2010)

Arenas K, Jaramillo G., López K. Ocampo Y. Caracterización de las

prácticas de lectura y de escritura en el programa académico de Fonoaudiología de la Universidad del Valle. Trabajo de Grado. Universidad del Valle, 2010.

How to Cite
(1)
Chois-Lenis, P. M.; Santacruz-Realpe, M. Reading and Writing Academic Practices in the Phonoaudiology Program at the University of Cauca. Rev. Fac. Cienc. Salud Univ. Cauca 2010, 12, 9-15.
Published
2010-09-01
QR Code