Healing Reading with the Traveling Book: A Proposal for Social Interaction from the Writing Center of the University of Cauca
Abstract
This article emphasizes the importance of using reading, writing, oral communication, and music as strategies for the recovery of hospitalized patients in a healthcare institution in the city of Popayán, Colombia. It focuses on the activities conducted by tutors from the Writing Center of the University of Cauca, which have a positive impact on the emotional well-being and living conditions of all participants of the Healing Through Reading with the Traveling Book program. The article begins with an overview of the Healing Through Reading with the Traveling Book program, detailing its strategies, activities, and the experiences that facilitated its implementation. It then delves into a reflection on the relevance of social interaction within this context. In conclusion, the article asserts that these strategies are quite important in supporting patients and their companions, serving as a form of recreation and enjoyment that promotes physical and emotional well-being.
Downloads
Disciplines:
Language, health careReferences
Morales L. Musicoterapia y medicina. Musicoterapia en el ámbito Hospitalario. Rev Hosp Ital B. Aires. 2013;33(1):9-12. Disponible en: https://www.hospitalitaliano.org.ar/multimedia/archivos/noticias_attachs/47/documentos/14572_4-9-12-musicoterapia_moralesm-ultimo.pdf
Dysart-Gale D. Lost in Translation: Bibliotherapy and Evidence-Based Medicine. J Med Humanit. 2008;29(1):33-43. DOI: https://doi.org/10.1007/s10912-007-9050-0
Jones F. The Role of Bibliotherapy in Health Anxiety: an Experimental Study. Br J Community Nurs. 2002;7(10):498-504. DOI: https://doi.org/10.12968/bjcn.2002.7.10.10662
Serradas M. El valor terapéutico de la lectura en el medio hospitalario. Aula. 1999;11:233-245. Disponible en: https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/3533/3553
Camero Prado N. Estado del arte de las experiencias aplicadas de biblioterapia en América Latina [Tesis de pregrado]. Bogotá: Universidad de La Salle; 2016. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/sistemas_informacion_documentacion/103
Díaz J. Música, lenguaje y emoción: una aproximación cerebral. Salud mental. 2010;33(6):543-551. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252010000600009
Muñoz B y Andwandter A. Manual de lectura temprana compartida. ¿Por qué es importante y cómo leer con niños y niñas de 0 a 7 años?. 1 ed. Chile: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes; 2011. Disponible en: https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2019/06/92_Manual_lectura_temprana.pdf
Álvarez YF y Parra AL. Fortalecimiento de la expresión oral en un contexto de interacción comunicativa [Tesis de maestría]. Pereira: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; 2015. Disponible en: https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/1513
Bonnycastle S. Bibliotherapy in Action: A Reader’s Developing Responses to Two Stories About Obsessional Love. Textual Studies in Canada. 2001;13(14): 1-13.
Escobar G. La música como procedimiento en el medio hospitalario. Enfermería Clínica. 2006;16(6):348-349. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-clinica-35-articulo-la-musica-como-procedimiento-el-13095582
Montequi C. La escritura creativa como herramienta de aprendizaje en la etapa de educación primaria [Tesis de pregrado]. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2015. 46 p Disponible en: https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14662/1/TFG-
Arias L. Las interacciones sociales que se desarrollan en los salones de clase y su relación con la ´práctica pedagógica que realiza el docente en el aula. Posgrado y Sociedad. 2009;9(2):32-57. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3662261
División de Articulación con el Entorno. Convocatoria de interacción social. Universidad del Cauca. 2018. Disponible en: https://viceri.unicauca.edu.co/dae/?p=649 (Consultado el 15 de junio de 2022).
Copyright (c) 2023 Universidad del Cauca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.