Maternal knowledge about complementary feeding in Latin america: A narrative review

  • Marco Fidel Sierra Zúñiga Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Departamento de Pediatría. Médico. Residente Pediatría. Popayán, Colombia. http://orcid.org/0000-0003-1991-4841
  • Claudia Holguín Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Departamento de Pediatría. Médico. Residente Pediatría. Popayán, Colombia.
  • Andry Mera Mamián Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Profesora Departamento de Medicina Social y Salud Familiar. Grupo de investigación Lactancia materna y Alimentación complementaria. Popayán, Colombia. http://orcid.org/0000-0002-2356-3370
  • Mario Delgado-Noguera Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Profesor titular Departamento de Pediatría. Grupo de investigación Lactancia materna y Alimentación complementaria. Popayán, Colombia. http://orcid.org/0000-0002-1163-2041
Keywords: Child Nutrition Sciences, complementary feeding, child, weaning, knowledge, STROBE, Latin America

Abstract

Malnutrition has been the cause of 60% of the 10.9 million of deaths annually among children under five in the world. More than two thirds of those deaths are related to inappropriate feeding practices. Complementary feeding of children begins at 6 months with the introduction of any food other than breast milk or its substitutes. The inadequate start, inappropriate practices and insufficient knowledge about it, bring important consequences on the health of children and future adults. Objective: To review the degree of maternal knowledge about AC, in Latin America 2001 -2016. Methodology: This was a narrative review. Original, available in full version, studies evaluating maternal knowledge about complementary feeding in Latin America were included. The reports were evaluated means the STROBE tool (Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology). Results: There were 13 studies on practices and knowledge in complementary feeding: Mexico (one study), Peru (11 studies) and Ecuador (one study). In Colombia, there were six studies on practices and one about breastfeeding knowledge. Conclusion: In Latin America, the most studies show an intermediate level of knowledge about complementary feeding. In Colombia, is difficult to establish a degree of knowledge of complementary feeding current due to the lack of studies.

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Marco Fidel Sierra Zúñiga, Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Departamento de Pediatría. Médico. Residente Pediatría. Popayán, Colombia.
Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Departamento de Pediatría. Médico. Residente Pediatría. Popayán, Colombia.
Claudia Holguín, Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Departamento de Pediatría. Médico. Residente Pediatría. Popayán, Colombia.
Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Departamento de Pediatría. Médico. Residente Pediatría. Popayán, Colombia.
Andry Mera Mamián, Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Profesora Departamento de Medicina Social y Salud Familiar. Grupo de investigación Lactancia materna y Alimentación complementaria. Popayán, Colombia.
Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Profesora Departamento de Medicina Social y Salud Familiar. Grupo de investigación Lactancia materna y Alimentación complementaria. Popayán, Colombia.
Mario Delgado-Noguera, Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Profesor titular Departamento de Pediatría. Grupo de investigación Lactancia materna y Alimentación complementaria. Popayán, Colombia.
Universidad del Cauca. Facultad Ciencias de la Salud. Profesor titular Departamento de Pediatría. Grupo de investigación Lactancia materna y Alimentación complementaria. Popayán, Colombia.

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How to Cite
(1)
Sierra Zúñiga, M. F.; Holguín, C.; Mera Mamián, A.; Delgado-Noguera, M. Maternal Knowledge about Complementary Feeding in Latin America: A Narrative Review. Rev. Fac. Cienc. Salud Univ. Cauca 2017, 19, 20-28.
Published
2017-12-13
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