Curricular renovation in the phonoaudiology program of the University of Cauca: a proposal for educational quality

  • Liliana María Pérez-Tenorio Universidad del Cauca Departamento de Fonoaudiología
  • Isabel Muñoz-Zambrano Universidad del Cauca Departamento de Fonoaudiología
  • Andrea Guevara-Agredo Universidad del Cauca Departamento de Fonoaudiología
Keywords: Professional education, curriculum, pedagogy, faculty, students, evaluation

Abstract

In Colombia, the Superior Education is going through a transformation process. These changes must be in coherence with the formulation of flexible policies among the diverse components of the curriculum and with the need for new forms of working and producing knowledge. The curricular renovation must ref lect an educational quality compromise and contribute to generate human development with high social impact. This article presents a proposal for Curricular Renovation, elaborated by faculty and students of the Phonoaudiology Program of the University of Cauca. This document contains aspects related to the pedagogic model, didactics, faculty-student relation, systems of evaluation and plan of studies. Furthermore, in this document the bases for the Route of Curricular Renovation are presented, consisting of the following phases: background, diagnosis and operational plan. These should facilitate the academic integration for adjusting the curricular processes to the needs of the academic program in a local, national and international context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz Villa, M. La Flexibilidad y la Educación Superior en Colombia. Serie calidad de la educación superior No.2. Bogotá 2002; 9, 11, 19, 25T, 36, 80, 117 y 123.

Not, L. Las Pedagogías del ConOocimiento. Ed. Fondo de Cultura Económica Ltda. Santa Fe de Bogotá. 2000.

Pava Ripoll, N. “Una Mirada Diagnóstica: Etapa Inicial para una Reforma Curricular”, programa de Fonoaudiología. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, 2004.

Cuervo Echeverry, C. La profesión de Fonoaudiología, Colombia en perspectiva internacional, Universidad Nacional de Colombia. Ley 376/97. Bogotá 1999; 70-72.

Barrientos de Angarita, BV. 1er. Simposio de Investigación en Fonoaudiología-ICFES. Bogotá. 1989.

Santiago Pardo, RB. Bases didácticas de la intervención Logopédica. Valladolid. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid. 2007.

Barragán Linares, H. Epistemología. Universidad Santo Thomas. Bogotá. 1998; 25-30.

Quintana, P. 1er. Simposio de Investigación en Fonoaudiología-ICFES. Bogotá. 1989; 45-60.

Maldonado, MA. Perspectiva de Formación por Competencias. Editorial Roca. Bogotá. 2204; 48-56.

De Zubiria Samper, J. Tratado de Pedagogía Conceptual, Modelos Pedagógicos. Ed. Fundación Alberto Merani para el desarrollo de la inteligencia. Fondo de publicaciones de Bogotá. 1994; 144-145,193-235.

Flórez Ochoa, R. Hacia una pedagogía del conocimiento. Ed. McGraw- Hill. Santa Fe de Bogotá. 1994.

Bohorquez G, F. Gutiérrez, EF. Modelos Pedagógicos y cambios Curriculares en Medicina. Una mirada crítica. En: Revista Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Vol.6. No.2. Junio 2004.

Canfux, V. Tendencias pedagógicas contemporáneas. Ed. Corporación Universitaria de Ibagué. Ibagué. 1996

Tobón, Sergio. Formación basada en Competencias. Pensamiento, complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoe Ediciones Ltda. 2 Edición. Bogotá 2006; 237-240.

Stenhouse. L. Investigación y Desarrollo del Currículo .Morata. Madrid 2002.

How to Cite
(1)
Pérez-Tenorio, L. M.; Muñoz-Zambrano, I.; Guevara-Agredo, A. Curricular Renovation in the Phonoaudiology Program of the University of Cauca: A Proposal for Educational Quality. Rev. Fac. Cienc. Salud Univ. Cauca 2010, 12, 33-38.
Published
2010-09-01
QR Code

Some similar items: